Technologie ICT, informatyzacja i komputeryzacja

Technologie ICT
Pojęcie technologii ICT (z ang. Information and Communikation Technologies) obejmuje szeroki zakres wszystkich technologii umożliwiających manipulowanie i przesyłanie informacji. Zakres pojęciowy technologii ICT wchodzą wszystkie media komunikacyjne (Internet, sieci bezprzewodowe, sieci bluetooth, telefonia stacjonarna, komórkowa, satelitarna, technologie komunikacji dźwięku i obrazu, radio, telewizje, itp.) oraz media umożliwiające zapis informacji (pamięci przenośne, dyski twarde, dyski CD/DVD, taśmy, itp.) a także sprzęty umożliwiające przetwarzanie informacji (komputery osobiste, serwery, klastry, sieci komputerowe, itp.). Dodatkowo technologie ICT obejmują także całą gamę aplikacji informatycznych oraz złożonych systemów IT umożliwiających realizację przetwarzania i przesyłania danych na wyższym poziomie abstrakcji niż poziom sprzętowy.
Założenia eAdministracji opierają się o wykorzystanie w jak najszerszym stopniu dostępnych technologii ICT i rozwijania ich w celu doskonalenia procesów usługowych. Obecnie wdrażane są plany restrukturyzacji oraz modernizacji i budowy infrastruktury sprzętowej umożliwiającej implementację infrastruktury aplikacyjnej systemów i platform eAdministracji.
Interoperacyjność
Zgodnie z definicją IEEE[1] interoperacyjność jest to zdolność dwóch lub większej liczby systemów lub ich komponentów do wymiany informacji i przetwarzania i wykorzystania już wymienionych informacji.
Interoperacyjność można definiować pod różnymi kontami, natomiast najodpowiedniejsza charakteryzacja w ramach tego dokumentu powinna dotyczyć kontekstu eAdministracji.
W kontekście eAdministracji interoperacyjność odnosi się do zdolności współpracy pomiędzy usługami oferowanymi obywatelom, przedsiębiorcom czy administracji publicznej. Wymienianie dane muszą pokonać np.:
· różnice w specyfikacji formatu,
· różnice w kategoryzacji,
· różnice językowe,
· różnice w przeznaczeniu danych,
W przypadku braku możliwości pokonania pewnych barier współpraca systemów czy usług staje się nieefektywna, jest ograniczona i może nie spełniać formalnych wymogów. W przypadku eAdministracji wymagana jest współpraca systemów nie tylko poprzez granice, ale także wewnątrz z innymi systemami administracyjnymi, np. sądownictwo, prokuratura z policją, czy systemy uczelni wyższych z systemami Ministerstwa Edukacji. W ramach przepływu danych wymagana jest standaryzacja oraz odpowiednie zabezpieczenie kanału informacyjnego. W ramach wdrażania eAdministracji interoperacyjność tworzonych platform jest jednym głównych wymagań stawianych przed twórcami. Wymogi interoperacyjności są sformułowane przez Komisję Europejską oraz przez program IDABC[2].
Wymogi edukacyjne w ramach interoperacyjności
W ramach eAdministracji interoperacyjność w miarę możliwości utrzymywana jest w jak najwyższym stopniu transparentną dla użytkowników systemu. Niekiedy jednak jest to niemożliwe, dlatego bardzo istotnym jest posiadanie wiedzy, z zakresu standaryzacji i ogólnie wymogów UE w ramach interoperacyjności. Wiedza ta jest szczególnie istotna dla kadr urzędów samorządowych, które w największym stopniu będą realizować usługi w ramach eAdministracji.
Informatyzacja i komputeryzacja
Istotnym jest podkreślenie, że informatyzacja często mylnie jest utożsamiana z komputeryzacją, czyli wprowadzaniem komputerów do wybranych miejsc docelowych (np. szkoły, urzędy, biura, itp.), zastępowaniem papierowych baz danych bazami informatycznymi z dedykowanymi systemami wyszukiwania, sortowania i przechowywania danych, elektronicznymi formularzami, komunikacją opartą na systemu współpracy czy komunikatory internetowe, itp. Informatyzacja natomiast dotyczy pojęcia przekształcenia czy to gospodarki czy społeczeństwa na danym terenie w gospodarkę lub społeczeństwo informacyjne, czyli oparte na informacji będącej głównym dobrem. Informatyzacja przebiega np. w ramach zwiększania liczby systemów informacyjnych, wkładów finansowych w ramach projektów opartych o technologię IT, w ogólności poprzez odwrócenie się od gospodarki przemysłowej w kierunku gospodarki opartej na wiedzy/informacji. Procesy informatyzacji oraz komputeryzacji stoją u podstaw założeń rozwoju społeczeństwa Unii Europejskiej w ramach nowoczesnych form rządzenia, np. eAdministracji.
[1] Institute of Electrical and Electronics Engineers - Instytut Inżynierów Elektryków i Elektroników
[2] Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public Administrations, Businesses and Citizens - Program interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli